Het Gouden Ei


1. Zakelijke gegevens

Titel van het boek: Het Gouden Ei
Naam van de auteur: Tim Krabbé
Uitgever: Wolters-Nordhoff
Jaar van verschijnen: 1984
Aantal bladzijden: 93
Druk: 3 

2. Samenvatting van het boek

De blauwe tekst is mijn verbetering

Rex en Saskia zijn op weg naar hun vakantiebestemming aan de Middellandse Zee. Onderweg stoppen ze bij een TOTAL-benzinestation om even te rusten. Saskia gaat iets te drinken halen en Rex maakt een foto van haar hij maakt een foto van het benzinestation, zij staat er niet op. Rex denkt aan de vakantie van drie jaar geleden. Op een gegeven moment was de benzine op. Saskia heeft toen drie uur in de auto moeten wachten, totdat Rex met brandstof terugkwam. Ze was helemaal overstuur geweest. Als kind had ze een nachtmerrie gehad, waarin ze opgesloten zat in een Gouden Ei.  Ze zweefde door het heelal dat zo donker was dat er zelfs geen sterren waren. Ze kon alleen uit het ei komen als ze tegen een ander gouden ei opbotste. Maar er was maar 1 ander gouden ei in het hele heelal en ze kon niet doodgaan.Tijdens haar verblijf in de auto was deze nachtmerrie weer naar boven gekomen. Inmiddels wacht Rex al een hele tijd op haar, maar Saskia komt niet terug. Hij gaat naar de servicewinkel om haar te zoeken, maar ook de medewerkers weten niet waar zij is. Daarna belt hij de politie en het hotel waar ze naartoe zouden gaan, maar niemand kan hem helpen. De politie zegt dat ze toch niet een vrouw gaan opsporen die maar drie kwartier weg is?

Raymond Lemorne blijkt al zijn hele leven vreemde gedachten te hebben. Zo vraagt hij zich op zijn zestiende af, wat er gebeurt als hij van een flat afspringt. Om hier achter te komen, besluit hij dit gewoon uit te proberen.
Hij denkt dat de gedachte op zich hem al dwingt de gedachte uit te voeren dus springt hij.  Het resultaat is, dat hij zes weken in het ziekenhuis moet liggen. Eenentwintig jaar later is hij scheikundeleraar. Hij is getrouwd en heeft twee dochters. Er komt weer een absurde gedachte in hem op. Nadat hij eerst een kind van de verdrinkingsdood heeft gered, vraagt hij zich af of hij ook in staat is om een misdaad te plegen. En weer zo’n gedachte, die hem ook, gewoon door te bestaan, dwingt om de gedachte uit te voeren.  Op dat moment begint hij met de voorbereidingen voor de misdaad. Hij doet net alsof hij zijn afgelegen vakantiehuisje gaat opknappen. In werkelijkheid maakt hij het vakantiehuisje gereed om er een slachtoffer in te 'ontvangen'. Hij bedenkt het plan om zijn slachtoffer vanaf een benzinestation mee te lokken. Hij zal een vrouw, terwijl hij  zijn arm in een mitella houdt, vragen of ze hem wil helpen zijn aanhangwagen aan zijn auto te koppelen. Deze aanhangwagen staat op het eind van de parkeerplaats. Zijn eerste pogingen mislukken, omdat niemand in zijn auto durft te stappen. Hij gaat verschillende tankstations langs. Een volgende poging lukt wel: een meisje vraagt hem naar de sleutelhanger die hij bij zich heeft. Hieraan hangt namelijk een grote R. Hij zegt dat hij vertegenwoordiger is en vraagt of zij hem kan helpen. Hij vraagt niet of zij hem kan helpen maar zij wil ook wel graag zo’n hanger met een R. Hij zegt dat hij er heel veel in zijn auto heeft liggen, en of zij misschien even mee wil lopen dan krijgt ze ook zo’n hanger. Hij bedwelmt haar en neemt haar mee. Daarvoor had hij twee kampeerders doodgeschoten.  

Acht jaar later is Rex op vakantie in Italië, samen met Lieneke. Hij vraagt haar ten huwelijk, terwijl Saskia "vanaf de zijlijn meekijkt".  
Ik snap niet waarom zij ‘vanaf de zijlijn meekijk. Volgens mij klopt dat niet eens. Hij wil Lieneke eerlijk vertellen hoe hij over Saskia denkt: "als ze terug zou komen, zou ik bij jou blijven, maar als ik terug mocht komen naar dat benzinestation dan zou ik dat doen". Lieneke merkt dat Rex 's nachts een nachtmerrie heeft over het Gouden Ei. Ze weet niet of hij droomt over het gouden ei, ze ziet alleen dat hij een nachtmerrie heeft en ligt te schreeuwen. Na deze vakantie start Rex een opsporingscampagne. Hij roept in grote advertenties mensen, die Saskia toentertijd hebben gezien, op om zich te melden. Hij krijgt verschillende reacties maar geen enkele is bruikbaar. Later belt Lieneke op: zij is bedroefd, omdat ze elkaar na de vakantie zo weinig hebben gezien. Na een aantal dagen meldt een Franse man zich. Rex herkent deze man: hij was de man met de mitella bij het tankstation, acht jaar geleden. Hij heet Lemorne. Lemorne wil hem wel vertellen wat er met Saskia is gebeurd, maar alleen als Rex hetzelfde lot ondergaat. Rex stemt toe, terwijl hij weet dat hij dan zal sterven. Lemorne neemt hem mee naar het tankstation en laat hem een slaapmiddel innemen. Dan vertelt hij wat er is gebeurd. Als Rex wakker wordt, ligt hij in een doodskist, op een matras. Hij is levend begraven.

 Lieneke zoekt Rex, maar van hem en Saskia is nooit meer iets vernomen. 

http://www.boekverslag.nl/Verslag/Het+gouden+ei/ 
 

3. Over de auteur 

Familieleden en opleiding
 

Tim Krabbé is geboren in een creatieve familie. zijn vader Maarten Krabbé en grootvader Hendrik Maarten Krabbé waren bekende kunstschilders. Zijn broer Jeroen Krabbé is acteur en regisseur, zijn halfbroer Mirko Krabbé een multimediakunsenaar en ontwerper. Zijn moeder, Margreet Reiss (1914-2002), was een filmvertaalster en schrijfster.
Hij voltooide in 1960 de HBS-B aan het Spinoza Lyceum in Amsterdam en studeerde enige tijd psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Krabbé is getrouwd geweest met Liz Snoijink, met wie hij een zoon heeft. Naast schrijven en schaken heeft hij wat geacteerd (onder andere in het satirische VARA-programma Hadimassa).

Citaat: 'Iedereen heeft een leeftijd die hij zijn hele leven is. Toen we het daar in gezelschap eens over hadden, riep iemand tegen mij: "Jij bent dertien." Ik vond dat een ongelooflijk compliment. In m’n hart ben ik ook hoogstens dertien; dat moet wel duidelijk maken wat ik van m'n eigen karakter vind.' (HP/De Tijd, 15-2-1991)

Schrijver

Krabbé was aanvankelijk vooral actief als journalist (onder andere voor Vrij Nederland). Na enige inspanningen werd 'H.M.T.K.' redacteur van het studentenweekblad Propria Cures, waarvan hij ook al gastredacteur was geweest. Al snel werd hij schrijver van beroep. Sinds 1967 leeft hij van de pen. In dat jaar debuteerde hij met De werkelijke moord op Kitty Duisenberg. Het boek is nooit herdrukt.

Tim Krabbé liet zich voor zijn literaire werk inspireren door Willem Frederik Hermans. In meerdere boeken vinden we de semi-journalistieke stijl terug die we ook bij de nieuw-realisten aantreffen. Anderzijds kan een deel van Krabbé's werk ook neoromantisch genoemd worden. Een voorbeeld hiervan is Kathy’s dochter. Zijn romans zijn in zestien talen vertaald. Vier boeken zijn verfilmd. Zijn grootste succes is Het Gouden Ei, dat handelt over de zoektocht van een man naar het lot van zijn vriendin die spoorloos verdwijnt bij een Frans benzinestation. Het boek werd verfilmd door George Sluizer. Spoorloos, naar Het gouden ei won het Gouden Kalf 1988 voor de beste Nederlandse film. De film wordt nog steeds vertoond in Amerika. In 1993 werd daar een remake gemaakt onder de titel The Vanishing.

De grot werd in 2001 verfilmd door Martin Koolhoven, die daarmee een Gouden Kalf won. Voor beide films schreef Tim Krabbé zelf het scenario. Met zijn roman Vertraging won hij in 1995 de Gouden Strop. Toch wil Krabbé niet als misdaadauteur worden beschouwd. Bij de aanvaarding van de prijs maakte de schrijver duidelijk dat hij niets met misdaadromans te maken heeft of wil hebben, dat Vertraging geen misdaadboek is en dat hij de prijs alleen aanvaardde vanwege de spanning die het boek oproept.

Krabbé's genres zijn: poëzie, roman, novelle, kortverhaal, column, essay en biografie. Tim Krabbé is de auteur van het 74ste Boekenweekgeschenk, Een Tafel vol Vlinders, dat in de Boekenweek van 2009 verscheen.

Schaker

Van 1967 tot 1972 behoorde hij tot de beste twintig schakers van Nederland. Krabbé won onder meer de 30e editie van het Daniël Noteboom-toernooi in Leiden, in 1970. Hij heeft een aantal schaakproblemen geanalyseerd en studies daarover gepubliceerd.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tim_Krabb%C3%A9

4. Over het boek
Welke illustratie staat er op de voorkant van het boek? Leg duidelijk uit wat deze illustratie met het boek te maken heeft.
Er staat een kunstwerk op, de hellepoort van Robin. Ik denk dat deze illustratie op het boek staat omdat Rex in een hel beland. Zijn vriendin word namelijk ontvoerd en later word hij levend begraven.

Is het boek aan iemand opgedragen? Probeer erachter te komen wie het zijn en wat ze met de schrijver te maken hebben.
Nee, het boek is aan niemand opgedragen.

Wie is de hoofdpersoon/ wie zijn de hoofdpersonen? Waaraan merk je dit? Noteer de namen van de hoofdpersonen en beschrijf hun karakter. Gebruik hiervoor minstens twee positieve en twee negatieve karaktereigenschappen. Geef bij elke eigenschap een goed voorbeeld.
Rex Hofman: vastberaden; hij wil koste wat het kost erachter  komen wat er met saskia is gebeurd. Roekeloos; hij gaat zomaar met Lemorne mee. Ruimhartig; hij doet letterlijk alles voor zijn vriendin, zelfs doodgaan. Grof; soms maakt hij grove grappen.
Saskia Ehlvest: spontaan; ze is altijd vrolijk. Behulpzaam; Roekeloos; ze stapt zomaar de auto in, niet nadenkend dat Lemorne haar misschien kan ontvoeren. Bazig; ze wil graag de baas zijn over wat er gebeurd: nee ík wil rijden!
Lieneke: argwanend; ze wil weten of Rex liever bij Saskia is. Lief: ze is tóch heel lief tegen Rex. Competatief; ze wil heel graag winnen bij de wedstrijd tegen de fransen. Oprecht; ze durft wel te zeggen dat ze ook wel een beetje bang was dat  
Raymond Lemorne: psychotisch; hij heeft rare gedachtes. Introvert; hij verteld niemand over zijn plannen of zijn gedachtes. Ongeremd; hij denkt niet na over de gevolgen van zijn daden. Agressief; hij vermoord zomaar mensen. Ik kan bij Lemorne niet 2 goede eigenschappen bedenken, dus heb ik maar 2 slechte gedaan.

Beschrijf de plaatsen die voorkomen in het boek. Verklaar waarom de schrijver hiervoor gekozen heeft en wat ze met het verhaal te maken hebben.
Een tankstation: een goede plek om veel mensen te ontmoeten. 
Een afgelegen huisje: perfect om iemand te vermoorden.

Staat het verhaal in een chronologische of niet-chronologische volgorde en wat maakt dit uit voor het verhaal? Op welke manieren heeft de schrijver dit verhaal spannend gemaakt? 
De verhalen staan in chronologische volgorde. Er zijn gevaarlijke situaties, een informatievoorsprong en terugwijzingen.

Welke trucs met tijd herken je in het boek? Noem tenminste drie trucs met tijd en geef bij elke truc een goed voorbeeld uit het boek.
Tijdverdichting: blz 42, hij lag 6 weken in het ziekenhuis, met een gebroken been en een dubbele armbreuk. (2X enter) Het duurde eenentwintig jaar voordat er weer iets dergelijks bij Lemorne opkwam. 
Tijdvertraging: op blz. 81 verteld Rex hoe hij in de kist ligt. 
Terugblik: op blz. 12 van het boek verteld hij over dat hij een keer een muntje uit Saskia’s portemonnee had gestolen.  

Vanuit welk perspectief is het verhaal geschreven? Leg uit!
Personaal perspectief: ‘De couleur locale springt steeds op rood als wij eraan komen,’ dacht Rex, maar tot zijn eigen verbazing zei hij het niet. 

Heeft het verhaal een open of gesloten einde? Leg ook dit uit.
Het heeft een gesloten einde, Rex gaat dood en er word nooit meer iets van hem vernomen.

5. Leeservaringen

Onderwerp:

Het onderwerp spreekt mij wel aan. Het heeft mij ook een andere kant laten zien, namelijk de kant van de moordenaar/ontvoerder. Ik ben door het verhaal dan ook een beetje aan het denken gezet: een moordenaar hoeft niet persé een reden te hebben om een moord te plegen, hij kan ook gewoon een moordlustige moordenaar zijn. Er is niet uitgekomen wat ik van het verhaal verwachtte, ik had verwacht dat Rex Saskia zou vinden en dat ze weer in zijn leven zou komen (met of zonder Lieneke), maar niet dat hij levend begraven zou worden. Ik ben door het verhaal niet anders over bepaalde onderwerpen gaan denken. Het onderwerp is wel heel verrassend uitgewerkt. Een ontvoerder is echt lang bezig met het uitvoeren van zijn plan, en gaat niet zo van ‘hup het busje in jij’ en vervolgens word degene vermoord. Het hele onderwerp word dan ook goed besproken. Het is het eerste boek wat ik erover lees en het bevalt me eigenlijk wel goed.   

Gebeurtenissen:

Het verhaal bevat genoeg gebeurtenissen om me te blijven boeien. Er bijna altijd genoeg tempo in, maar soms valt het even stil. Het gaat vooral om de gebeurtenissen in het verhaal en dat vind ik wel fijn lezen, de gebeurtenissen hebben dan ook wel indruk op me gemaakt (een ontvoering, levend begraven worden bijvoorbeeld). De gebeurtenissen zijn niet echt waarschijnlijk. Misschien is het ooit een keer gebeurd maar dat lijkt me sterk. Gelukkig heb ik nooit zoiets meegemaakt, anders zou ik hier nu niet zitten dit verslag te typen, haha! Ik zou het dan ook echt niet willen meemaken. Geen van de gebeurtenissen.

Personages:

De hoofdpersoon is wel iemand die voor me gaat leven, vooral omdat je in zijn gedachtegang kan kijken en daarin word meegesleept. De hoofdpersoon is niet iemand waar ik op zou willen lijken. Hij is nogal roekeloos en wanhopig en hij word aan het eind vermoord. Hij maakt allemaal vreselijke dingen mee die ik hoop nooit mee te maken. Ik vind wel dat hij zich gedraagt zoals zou moeten, hij gaat op zoek naar zijn geliefde. Ik kan mij dan ook goed verplaatsen in zijn gedachtegang. De andere personages zijn helaas niet zo levendig en dat vind ik jammer. Behalve Lemorne dan, je ziet hoe hij denkt en doet. Zijn gedachtegang snap ik niet. Een gedachte die in je op komt betekend toch niet dat je hem ook moet uitvoeren? Stel: ik zou denken; wat als ik iemand vermoord? Dan denk ik direct: nee dat zou ik nooit kunnen doen, je vermoord niet alleen die ene persoon, maar ook hun gezinnen en vrienden, die hebben er namelijk intens veel verdriet van. Ten tweede kan ik geen goede reden verzinnen om iemand het kostbaarste wat hij heeft te ontnemen: het leven. Ten derde kom ik in de cel terecht en daar heb ik geen zin in want ik wil nog fotograaf worden en dat kan niet in de gevangenis. Tot slot lijkt het me gewoon verschrikkelijk  om iemand te vermoorden, ik snap die moordenaars en al die andere gekken écht niet!! Ik snap dan ook weinig van die Lemorne. Ik snap ook niet dat Rex de auto instapt bij Lemorne. De personages veranderen niet in het verhaal.  

Bouw:
De gebeurtenissen volgen logisch op elkaar. Het verhaal is spannend opgebouwd, ik vind vooral de switch tussen het ‘mede’ slachtoffer en de dader erg interessant. De spanning bouwt zich op en ergens midden in het boek heb je door dat Lemorne de dader is. Dat vind ik leuk want met die informatie lees je verder. De verhaallijnen Lemorne en Rex lopen goed in elkaar over. Het verhaal bevat één terugblik dat het verhaal interessanter maakt, namelijk die van het gouden ei waar Saskia inzit. Het geeft extra informatie wat het verhaal interessanter maakt. Ik vind het slot goed bij het verhaal passen. Het is geen plezierig slot want Rex gaat dood.    

Taalgebruik:

Het taalgebruik is wel makkelijk en dat is fijn. Soms komen er wel wat moeilijke woorden in voor maar niet bijzonder veel. Het verhaal bevat veel beschrijvingen en dat leest fijn. Je kan je dan helemaal voorstellen in wat voor situatie de persoon zit. Er zitten niet heel veel dialogen in het verhaal, maar ook niet weinig. Ik denk dat er een goede balans in zit, net als bij ‘De Passievrucht’.  

 
6. Recensie en eigen mening

Recensie:

De blauwe tekst is mijn mening
Het verhaal geeft mij een aangrijpend ja ik vind het erg bijzonder gevoel, want ik zou het verschrikkelijk ja ik zou het ook verschrikkelijk vinden vinden om mijn echtgenoot op vakantie te verliezen en niet te weten waar mijn echtgenoot is. Het verhaal is erg angstaanjagend, om te weten dat er achterlijke mensen op deze wereld zijn die vrouwen vermoorden, omdat zij in plaats van iets positiefs te willen doen daar tegenover ook iets negatiefs te willen ondernemen (in dit geval mensen vermoorden). Het is een prachtig verhaal, metname hoeveel moeite Rex ervoor doet om Saskia te kunnen vinden. Rex heeft er alles voor over om te weten te komen waar Saskia is en wat er met haar is gebeurd, zelfs zijn dood heeft hij opgeofferd om te weten te komen wat er met Saskia gebeurd is. Het verhaal is ook erg zielig, metname voor Rex, omdat Rex erg overstuur is, vanwege de verdwijning van Saskia. Rex heeft hier veel verdriet van. Het verhaal heeft als bijbedoeling dat het gouden ei te maken heeft met de droom die Saskia als klein kind heeft gehad.In het boek wordt gezegd dat ze opgesloten zat in een gouden ei dat door de ruimte vloog. Alles was zwart, er waren geen sterren, ze zou er altijd in moeten zitten, en ze kon niet doodgaan. Er was maar één hoop. Er vloog nog zo’n gouden ei door de ruimte, als ze tegen elkaar botsen zouden ze allebei vernietigd zijn, dan was het afgelopen. Het voor eeuwig opgesloten zitten is een heel goed dat klopt het lijkt me inderdaad een een verschrikkelijk gevoel van eenzaamheidvoorbeeld van eenzaamheid en het in het donker gek angst worden in een gouden ei is bijna gelijk aan levend begraven worden. De structuur van het verhaal is aan het begin van het verhaal erg langdradig, ik vind het niet langdradig ik vind dat je gewoon nog even ‘in het verhaal moet komen’ omdat er weinig spanning is verwerkt en er worden verschillende personages geïntroduceerd, maar je begrijpt niet wat het verband is tussen de personages. Het verhaal is aan het begin erg ingewikkeld ik vind het niet ingewikkeld ik vind het gewoon normaal maar in het begin begreep ik het verband niet en soms onbegrijpelijk. De latere hoofdstukken in het boek begon ik te begrijpen wat het verband is tussen de personages, de personages kwamen ook met elkaar in contact, wat vaak tot spanningverwekkende scenes lijde. Ik vind dat de schrijver de spanning iets beter moet doseren, zodat ook aan het begin van het verhaal er spanning is, en het moet sneller duidelijk worden wat het verband is tussen de personages, zodat het begin van het verhaal niet te langdradig is. Het verhaal had wel een zeer goed griezelig einde, omdat Rex ging meemaken wat Saskia is overkomen. Dit was zeer spannend en griezelig, ja het is inderdaad griezelig omdat Rex levend werd begraven, wat ik niet verwacht had. De personages hebben bepaalde gedragspatronen, namelijk Raymond Lenmorne is een zeer raar persoon. Ik kan niet begrijpen waarom Lenmorne mensen moest vermoorden, omdat hij iets positiefs daar tegenover ook iets negatiefs wilden ondernemen. Ik vind dit een rare situatie. Wat gaat er in iemand om om dit te ondernemen. Zal hij nooit hebben nagedacht over de gevolgen van de moorden. Rex vind ik een beetje overdreven, dat vind ik ook hij wil toch niet doodgaan, misschien is het gewoon beter om niet te weten wat er voor gruwelijks met haar gebeurd is  omdat hij zijn leven opofferde om te weten te komen wat er met Saskia is gebeurd. En wat heeft Rex eraan als hij de situatie van Saskia's verdwijning weet, want als Rex dit weet is hij dood (hij wordt net als Saskia levend begraven). Over Saskia ben ik niet veel te weten gekomen, omdat Saskia snel verdween in het verhaal. Wel weet ik dat Saskia een positieve en een negatieve kant heeft, namelijk Saskia kan erg kattig zijn, maar ook behulpzaam. Het verhaal is over het algemeen geloofwaardig. Er worden nog steeds vrouwen ontvoerd en vermoord, waarvan ook de echtgenoten de dupe zijn. Maar het verhaal bevat ook ongeloofwaardige situaties. Ik kan het me niet indenken dat iemand zijn dood opofferd, om te weten te komen wat er met de echtgenoot is gebeurd. Ik begrijp ook niet waarom Rex niet Lenmorne heeft aangeven bij de politie, toen Rex met Lenmorne in contact kwam. Het boek is erg leuk om te lezen in het begin zal het boek een beetje tegenvallen, omdat het erg langdradig en ingewikkeld in elkaar zit. De spanning word pas echt opgevoerd in de latere hoofdstukken. Het boek is dan begrijpelijker voor de lezer. Het boek is ook niet moeilijk geschreven, de woordkeuze is vrij gemakkelijk en de zinnen zijn kort en bevatten weinig bijzinnen. Er is wel sprake van veel symboliek in het boek, een voorbeeld hiervan is natuurlijk de droom over het gouden ei. Het boek is zeker aan te raden voor mensen die van een pittig en spannend verhaal houden.
http://www.scholieren.com/boekverslag/47339 

Ik ben het, afgezien van de verbeteringen, het volledig eens met de recensie. Een prachtboek.